Blog

Bijdrage door Peter Gielens in TVVL Jaarverslag over Social Media

05/02/2014

Klik op het magazine hieronder om het artikel te lezen.

Vragen en stellingen voor een veranderplan

03/02/2014

Hieronder staat een veranderplan op basis van vragen en stellingen. Werk deze uit en schrijf het veranderplan samen met een zo groot mogelijke groep deelnemers/medewerkers. Wat is de aanleiding tot de verandering? Druk van buiten; Klant; Conflict; Onvrede; Communicatie; Markt; Druk van binnen; Product; Communicatie; Cultuur; Conflict; Onvrede; Ambitie;...

De 7 punten die het veranderingsproces bevorderen

De leidinggevende zal bij de inrichting van een 3.0-organisatie de transfer naar de werkvloer goed moeten monitoren en managen. Uit praktijkcasussen blijkt dat een transfer wordt bevorderd als men oog heeft voor: Doelgerichtheid. Benoem het doel eerst en creëer hiervoor vervolgens breed draagvlak; Passende maatregelen. Analyseer van te voren...

De eigenschappen die een verandermanager succesvol maken

Naast de aanleiding om veranderingen in een organisatie op gang te brengen, is er een breed gedragen wil tot veranderen in de organisatie nodig. Vaak stellen organisaties een verandermanager aan om het veranderproces in goede banen te leiden. De verandermanager richt zich vooral op flexibiliteit en op de externe...

Past u Informatie Management goed toe in uw organisatie?

10/01/2014

Informatie Management omvat meer dan technische en functionele aspecten. Belangrijk is dat we eerst organiseren voordat we automatiseren en bijvoorbeeld overgaan tot aankoop van softwareapplicaties. Organisaties die de klant niet centraal stellen, en automatiseren rondom hun interne organisatie en hun systemen, zien IM blijkbaar niet als een discipline die...

De organisatorische aspecten, benaderd vanuit de Informatie Management instrumenten, die bijdragen aan een 3.0-organisatie.

Waarom ligt de focus op de organisatorische aspecten? Organisaties streven naar efficiency en nemen in dat kader onder meer beslissingen over het aankopen van bijvoorbeeld ERP- of CRM-pakketten. Software die de organisatie faciliteert bij het automatiseren van bepaalde processen. Om deze complexe software succesvol in te zetten, is het...

Bijzondere aandacht voor Informatie Management instrumenten.

In de 3.0-organisatie staan kennis maken en kennis delen centraal. Dit heeft consequenties voor Informatie Management als vakgebied. Kennis maken en kennis delen zijn immers onderdeel van IM-instrumenten waarin kennis een sleutelrol speelt: kennismanagement. Hiermee wordt alle kennis binnen een organisatie gemanaged. Een 3.0-organisatie besteedt daarom bijzondere aandacht aan...

Zijn in uw organisatie de gedragsregels beschreven?

10/12/2013

Als het goed is legt een cross-channel-organisatie het gebruik van diverse media vast in gedragsregels. Ook dit is een proces of een instrument binnen een proces. Een proces dat soms vergeten wordt omdat de klant hier niet direct om vraagt in het gebruik van bijvoorbeeld internet en social media....

Houding en gedrag binnen een 3.0-organisatie: een punt van aandacht.

Elk toegepast kanaal/proces vraagt om een eigen werkwijze en een eigen werkhouding. De werkwijze volgt uit het vastleggen van de processen. Daarbij laten werkinstructies duidelijk zien wat we van medewerkers verwachten en dat maakt het voor iedereen duidelijk wat we van elkaar verwachten. Daarnaast verwachten we een bepaalde werkhouding...

De elementen die een vraaggestuurde organisatie karakteriseren

Het proces- en interfacemanagement komt voort uit een vraaggestuurde organisatie. Een vraaggestuurde organisatie denkt en handelt vanuit de klant. Elementen die een vraaggestuurde organisatie karakteriseren zijn: De organisatie bevindt zich in een snel veranderende omgeving; De strategie is gericht op ontwikkeling van organisatie en mensen; De structuur is gebouwd...

Beslissen welke kanalen en processen we inzetten voor de klant

03/12/2013

Kanalen kunnen we beschouwen als individuele processen. Vaak maken we kennis met klanten via één of twee kanalen. Denk aan een telefoontje of een gesprek tijdens een receptie. Na kennis maken, gaan we kennis delen en maken we een behoefte-inventarisatie. Tijdens deze inventarisatie kijken we van welke kanalen de...

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer