Weet als leidinggevende aan een organisatieverandering welke acties wel en niet verstandig zijn

Veranderen in een 3.0 organisatie gebeurt door continu te leren door het vasthouden van een juiste houding/gedrag. Het leermoment wat wij mee willen geven is dat onze voorkeur uitgaat naar veranderen vanuit de medewerker. Dit betekent dat de rol van de leidinggevende/manager meer moet liggen bij people- en interfacemanagement zoals beschreven bij het maken/bouwen van de processen of kanalen.

Hieronder delen we nog wat inzichten die te maken hebben met het leidinggeven aan veranderen. Als leidinggevende aan verandering kan men beter niet ……

  • Direct ingrijpen indien chaos dreigt. Chaos brengt nieuwe orde door tijd in je voordeel te laten werken!
  • Niet sleuren als er geen betrokkenheid is;
  • Niet discussiëren à meer luisteren;
  • Niet terugslaan à meer luisteren;
  • De verandering niet als mededeling brengen;
  • Geen indrukken, primair reageren, maar meer analyseren;
  • “Kleine” veranderstappen maken.

Als leidinggevende aan verandering zijn de volgende acties wel verstandig …..

  • Vroegtijdig steun verzamelen;
  • Communiceren;
  • Successen vieren;
  • Rekening houden met de mens achter de verandering;
  • Meer begrip voor anders denkenden;
  • De betrokkenen eerder betrekken;
  • Voortgang bewaken;
  • Plan van aanpak maken;
  • Goede voorbereiding;
  • Meer analyse; met name op cultuur en gewenst gedrag;
  • Niet afbreken, maar opbouwen;
  • Wie zijn de participanten?
  • Wat is hun doelstelling (participanten)?
  • Hoe sta ik zelf in de verandering?
  • Laat ik voorbeeldgedrag zien?

rp_12.-Gedrag-en-stijlen.jpg

Terug naar overzicht

Geplaatst op 24 februari 2014

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer