10 Community management 3.0 tips

Social media, onlineplatforms, webcare, customer journey’s, het vak community management ontwikkelt zich razendsnel. Maar wanneer men spreekt over community management denk men vaak alleen aan de online kant. Community Management 3.0 is een aanpak/proces waarin de online wereld en de fysieke wereld worden gekoppeld. Living the Brand is het doel!
Hoe creëer je contactmomenten en verbeter je de contactkwaliteit op een wijze die passend wordt ervaren door de community?

Hieronder hebben we een aantal tips op een rij gezet om community management goed voor elkaar te krijgen.

1. Zorg voor een uniek en exclusief aanbod vanuit een heldere strategie;
Waar gaan we voor & waar staan we voor?
Is de strategie helder?
Is er sprake van een goed werkend verdienmodel?

2. Creëer eigen content;
Content moet relevant en persoonlijk zijn;
Werk aan co-creatie;

3. Bouw een eigen community;
Denk aan uniformering van behoeften bij samenstelling van communities;

4. Werk samen met concurrerende partijen;
Versterk zoveel als mogelijk elkaars propositie;

5. Bied een naadloze Customer journey;
Verdiep je in de emotionele Customer journey;
Werk met de functionele aspecten om verbindingen te leggen;

6. Wees authentiek door bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap mee te geven;
Mensen doen zaken met mensen, ondernemers voor ondernemers;

7. Verbeter de prestaties door kleine stappen te nemen;
Kies voor een focus en innovatiestrategie, innoveer door kleine aanpassingen te testen en leer van de feedback. Werk met actieve reflectiepanels;

8. Kijk naar en leer van concurrenten en toonaangevende bedrijven/organisaties vanuit andere branches;

9. Omarm je personeel;
Betrokken medewerkers zorgen voor betrokken klanten;

10. Neem de leiding, want leiderschap is geen vies woord;
Faciliteer als leiding alle aspecten van het community denken en neem zelf actief deel aan de werkwijzen, aanpak en berichtgeving. Zorg voor content vanuit eigen ervaringen.

 

43-Communitymanagement 3.0
                                                                                                                         Infographic community management 3.0

Interessant?
Wil je je meer verdiepen in community management, of zelf aan de slag voor je organisatie? Kijk dan ook eens bij onze opleiding Community management 3.0

Terug naar overzicht

Geplaatst op 10 juli 2015

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer