De kunst van het overdragen van kennis en vaardigheden

Didactiek is de kunst van het overdragen van kennis en vaardigheden. Hoe men dit doet, dat is precies de kunst. De juiste keuze van interventietechnieken is doorslaggevend. Coachen, intervisie, reflectie maar ook het ontwikkel-leergesprek zijn vormen van interventies. In de volgende CommiGraphic hebben we een didactiek opgenomen die ons de afgelopen jaren geen windeieren heeft gelegd. Deze didactiek maakt gebruik van meerdere interventietechnieken en brengt in elke bijeenkomst kennis bij over de betreffende onderwerpen. In diezelfde bijeenkomst trainen we de vaardigheid en stellen we de vraag welk gedrag daarbij hoort. Wat gaan we morgen anders doen?
Wat moeten we anders doen in gedrag om de nieuwe vaardigheid succesvol in te zetten, zodat onze klant daar de toegevoegde waarde van inziet.
Het inzetten van de juiste didactiek wordt ingegeven door intake-gesprekken, onderzoek en het concreet formuleren van doelstellingen. Vaak noemen we deze doelstellingen leerdoelen.
Leerdoelen geven aan welke kennis noodzakelijk is, welke vaardigheid en welk gedrag gewenst zijn om succesvol te zijn.

rp_16.-Didactiek.jpg

Terug naar overzicht

Geplaatst op 25 maart 2014

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer