In ondernemingen zijn maar twee zaken belangrijk: 1) marketing & 2) innovatie.

De vakanties zijn voorbij. En als we de berichten mogen geloven dan geldt hetzelfde voor de economische crisis. Ná een mooie zomer kunnen we dus weer lekker aan de slag. Er is immers genoeg te doen. Tijd dus om ons weer bezig te houden met de ontwikkeling van onze medewerkers en bedrijven. De titel van deze blog is een quote van Peter Drucker. Een halve eeuw geleden schreef deze managementgoeroe al dat het binnen bedrijven slechts om marketing en innovatie gaat.

quote-there-are-only-two-things-in-a-business-that-make-money-innovation-and-marketing-everything-peter-drucker-87-51-38
Toch blijft het verbazen dat marketing en innovatie in veel directiekamers (nog) niet de dagelijkse speerpunten zijn. In deze blog hebben wij het over innovatie. De gamechangers van deze tijd zetten met spectaculaire innovaties veel markten volledig op hun kop. De gevestigde orde moet dan alle zeilen bijzetten om de marktpositie te verdedigen. Innovatie zorgt voor een sterk concurrentie-voordeel. Er zijn vele vormen van innovatie. Denk eens aan de technische innovatie of nieuwe slimme uitvindingen. De meeste innovaties komen echter voort uit de sociale innovatie. Het internet biedt ons ontelbare mogelijkheden om de sociale relaties met onze klanten en medewerkers anders in te richten. Hoe komt het toch dat veel bedrijven deze kansen laten liggen?

Als we kijken naar de basisbehoefte van de mens dan zien we dat zekerheid en structuur belangrijke fundamentele behoeften zijn. Dit bepaalt dus in grote mate ons gedrag. In organisaties zien we dezelfde behoeften. Risico’s vermijden. Het liefst aan de veilige kant blijven zitten. Fouten moeten worden vermeden. Een wetmatigheid is dat bij lage risico’s het rendement ook vaak laag is. Zetten we dit af tegen de potentie van veel medewerkers en organisaties dan kunnen we niet anders concluderen dan dat dit eeuwig zonde is.

Maken we een vergelijking met de sportwereld dan zien we dat daar de nodige innovaties plaatsvinden. Een sporter ervaart dagelijks dat als je wilt groeien je fouten moet durven maken. Een oud-sporter zie eens: ‘Je moet op je bek gaan, anders leer je niets’. Innoveren is dus fouten maken en accepteren. Organisaties die een veilige omgeving creëren voor hun medewerkers en fouten gebruiken om ervan te leren, creëren veel kansen om te innoveren. Deze innovaties kunnen worden omgezet in sterke concurrentievoordelen.

Peter Drucker zei lang geleden dat alleen marketing en innovatie voor het nodige rendement zorgen. Al het andere is slechts kosten. Als je je rendement wilt verbeteren, biedt innovatie de nodige opportunities. Durf dus fouten te maken. Voor het maken van fouten zijn lef en vertrouwen broodnodig. Wilt u uw rendement vergroten door te innoveren? De Opportunity Group kan u hierbij helpen. Interesse? Neem vrijblijvend contact op met ons.

Terug naar overzicht

Geplaatst op 25 augustus 2015

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer