Weet als leidinggevende aan een organisatieverandering welke acties wel en niet verstandig zijn
Veranderen in een 3.0 organisatie gebeurt door continu te leren door het vasthouden van een juiste houding/gedrag. Het leermoment wat wij mee willen geven is dat onze voorkeur uitgaat naar veranderen vanuit de medewerker. Dit betekent dat de rol van de leidinggevende/manager meer moet liggen bij people- en interfacemanagement zoals beschreven bij het maken/bouwen van de processen of kanalen.
Hieronder delen we nog wat inzichten die te maken hebben met het leidinggeven aan veranderen. Als leidinggevende aan verandering kan men beter niet ……
- Direct ingrijpen indien chaos dreigt. Chaos brengt nieuwe orde door tijd in je voordeel te laten werken!
- Niet sleuren als er geen betrokkenheid is;
- Niet discussiëren à meer luisteren;
- Niet terugslaan à meer luisteren;
- De verandering niet als mededeling brengen;
- Geen indrukken, primair reageren, maar meer analyseren;
- “Kleine” veranderstappen maken.
Als leidinggevende aan verandering zijn de volgende acties wel verstandig …..
- Vroegtijdig steun verzamelen;
- Communiceren;
- Successen vieren;
- Rekening houden met de mens achter de verandering;
- Meer begrip voor anders denkenden;
- De betrokkenen eerder betrekken;
- Voortgang bewaken;
- Plan van aanpak maken;
- Goede voorbereiding;
- Meer analyse; met name op cultuur en gewenst gedrag;
- Niet afbreken, maar opbouwen;
- Wie zijn de participanten?
- Wat is hun doelstelling (participanten)?
- Hoe sta ik zelf in de verandering?
- Laat ik voorbeeldgedrag zien?
Geplaatst op 24 februari 2014