De 10 stappen van de cross-channel-aanpak

Hieronder is de cross-channel-aanpak in stappen opgenomen om te komen tot een succesvolle 3.0 strategie.

  1. Stel doelstellingen op en bedenk welke kanalen daarbij ingezet kunnen worden;
  2. Onderzoek van welke media/kanalen klanten gebruik maken. Duik in rapporten die beschikbaar zijn en bekijk wat concurrenten doen;
  3. Stel de doelgroepen vast. Filter de doelgroep zorgvuldig. Maak hierbij gebruik van behoeften van klanten en resultaten uit eerdere campagnes en marktonderzoek.
    Stel vervolgens verschillende campagnes samen voor de relevante doelgroepen/DMU-leden en kies de juiste kanalen;
  4. Stem de boodschap af op de doelgroep/DMU-lid.
  5. Bouw de kanalen.
  6. Ga live! Maak de kanalen wereldkundig en stel vragen aan de klanten.
  7. Stel de juiste collega’s op bij alle kanalen voor klantencontacten. Als de kanalen eenmaal bestaan en zijn ingericht, komt het erop aan dat de juiste medewerkers de interactie op zich nemen en de kanalen onderhouden.
  8. Analyseer en optimaliseer. Na het bouwen en inrichten van social mediakanalen, begint een nieuwe fase waarin kanalen geoptimaliseerd worden.
  9. Meten is weten. Optimalisatie moet leiden tot meer opbrengsten van het kanaal.
  10. Houd controle op cross-channel-mix.

25. Cross-Channel Denken

Terug naar overzicht

Geplaatst op 29 april 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer