De 2 ondersteunende inzichten bij opstellen van een 3.0 proces

Een 3.0 proces wordt opgesteld vanuit een tweetal ondersteunende inzichten, te weten: leanmanagement en risicomanagement.

De processen die een 3.0-organisatie beschrijft zijn:

  • Klantordergestuurde processen, ook wel primaire processen genoemd. Dit zijn de processen waarbij er direct contact is met de klant. Voorbeelden zijn:
    • Persoonlijke verkoop;
    • Webshop;
    • Website;
    • Social media;
    • Bloggen;
    • Telefonische contacten;
    • Servicedesk.
  • Voorraadgestuurde processen, ook wel ondersteunende processen genoemd. Dit zijn processen die het primaire proces mogelijk maken. Wie in dit proces actief is, ondersteunt ook medewerkers in het primaire proces. Enkele voorbeelden:
    • Financiële processen, voorraad geld;
    • HRM-processen, voorraad mensen (productiemiddelen);
    • Logistiek, voorraad transport;
    • Productie, voorraad producten;
    • Beleid, voorraad toekomstvisie en instrumenten;
    • ICT, voorraad communicatiemiddelen en communicatiemogelijkheden.

Processen zijn niet te verwarren met instrumenten of technieken. Het inzetten van social media en webtechnieken zijn instrumenten die in elk proces kan worden toegepast.

 

rp_17.-Van-taken-naar-functie-en-competenties.jpg

Terug naar overzicht

Geplaatst op 10 november 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer