De BACPAC-methode

De BACPAC-methode is ontwikkeld om het maximale te halen uit het vervullen van de wensen van uw klant vanuit een gedegen behoefte-inventarisatie. In verschillende technieken wordt de nadruk gelegd op de vaardigheid. In de BACPAC-methode gaan we uit van de bedrijfsvoering van de klant en leggen we uiteindelijk het klant-DNA vast. Deze methode zetten we in bij alle kanalen die geselecteerd zijn. Dat betekent dat ook nieuwe media bijdragen aan het inzichtelijk maken van de behoeften van klanten.
Communicatie- en informatiebehoeften maken deel uit van de inventarisatie.De BACPAC-methode bestaat, in vogelvlucht, uit de volgende stappen:

B – Background
De background of achtergrond van de klantorganisatie brengen we in kaart via een aantal bedrijfseconomische modellen.

A – Areas of special interest
Vanuit de kennis van de klantorganisatie gaan we op zoek naar aandachtsgebieden binnen de klantorganisatie.

C – Consequences
Wat betekenen aandachtspunten voor de klant? Worden deze als problematisch ervaren, is de situatie minder ernstig? Kortom, wat zijn de consequenties rationeel en emotioneel?

P – Proposition
In deze stap ontwikkelen we de propositie voor de klant. Dit is een activiteit die zorgvuldigheid vereist. Maatwerk is het resultaat van een goede behoefte-inventarisatie.

A – Advantage
Wat zijn concrete voordelen voor een klant als hij voor uw organisatie kiest?

C – Cooperation
In de laatste fase geeft Cooperation vorm aan de samenwerking. Dit gaat in nauwe samenwerking met de klant. Nog beter is het als dit in de hele keten gebeurt.

In iedere branche of industrie kan men de BACPAC-methode toepassen. Wel is de aard van BACPAC-vragen voor elke branche anders. Deze vragen geven in wezen richtlijnen voor contactmomenten met de klant.

23. Behoefte inventarisatie in beeld
Terug naar overzicht

Geplaatst op 28 april 2014

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer