De bedrijfscultuur van uw organisatie

De basiswaarden en -normen zijn vaak gevormd door de oprichter van een onderneming. Bij medewerkers raken de basiswaarden en -normen bekend na langere periode in de organisatie werkzaam te zijn.

Kern:
basiswaarden. Dergelijke opvattingen vormen in strikte zin de bestaansredenen van de organisatie.
Bijvoorbeeld: mensenrechten;

Laag:
normen en waarden;

Laag:
codes, huisstijl en symbolen. Symbolen zijn: huisvesting, inrichting kantoren, gangbare humor, taalgebruik en kleding;

Laag:
gedragspatronen, deze patronen zijn zichtbaar voor de omgeving. Klanten, leveranciers, collega’s en partners ervaren deze patronen evenals de codes en huisstijl.

De buitenste twee lagen van de organisatie zijn het meest zichtbaar voor de buitenwereld. Deze worden dan ook ervaren als de cultuur van de organisatie. Er is pas sprake van een bedrijfscultuur indien een meerderheid van medewerkers heersende normen en waarden in een organisatie onderschrijft. Een organisatiecultuur is in wezen een sociaal fenomeen. Zij stelt mensen in staat zich te identificeren met een eigen groep.

Onder een organisatiecultuur verstaan we dan ook een sociaal of menselijk gegeven dat gekenmerkt wordt door gemeenschappelijke normen en waarden van de leden van een organisatie die de directe aanleiding zijn voor het kweken van een gevoel van saamhorigheid. Uitingsvormen van een bedrijfscultuur zijn:

  • Bejegening bij binnenkomst in een bedrijf;
  • Kunst aan de muur;
  • Plaatsnemen op een houten of een modern stalen stoel;
  • De sfeer, rustig, flitsend of gejaagd;
  • Omgangsvormen;
  • Gedragscodes;
  • Symbolen;
  • Keuze van bedrijfsauto;
  • Rituelen;
  • Gebruik van nieuwe media;
  • De fysieke omgeving.

Anders gezegd: een organisatiecultuur is een voor de organisatie typerende combinatie van uiteenlopende uitingsvormen waarvan we er hierboven enkele hebben opgesomd.

rp_09.-Opbouw-van-Cultuur.jpg

Terug naar overzicht

Geplaatst op 13 juni 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer