De drie aspecten die specifiek relevant zijn voor een cultuur/gedragsverandering

We behandelen de drie aspecten die specifiek voor een cultuur/gedragsverandering relevant zijn.

Motivatie
Om te veranderen is motivatie nodig. Deze motivatie zal de leiding/het management moeten aanwakkeren door een toekomstperspectief te schetsen. Daarbij zullen zij zeker beïnvloedingsvaardigheden inzetten. Motivatie komt van binnenuit. Waar vindt u de motivatie om te veranderen? Wat betekent de verandering voor u? Ziet u voordelen voor de klant, organisatie en voor uzelf? Zonder motivatie veranderen mensen niet.

Capaciteiten
Stel dat de motivatie groot is om te veranderen. Zijn we dan we in staat om te veranderen? Hebben we de capaciteiten in huis om te veranderen? Met deze vragen richten we ons in feite op kwaliteiten en competenties die noodzakelijk zijn om te kunnen veranderen.

De wil kan er wel zijn, maar kunnen we het ook. Vragen die gesteld kunnen worden in deze context luiden:

  • Passen de kernkwaliteiten van de organisatie en medewerkers bij de gewenste verandering?
  • Hebben we de kennis om te veranderen?
  • Hebben we de vaardigheden om te veranderen?
  • Is er voldoende ervaring aan boord om de verandering te begeleiden?

Gelegenheid
Een veelgehoord motto van organisaties in verandering is: “We draaien gewoon door tijdens de verbouwing”. Dit houdt in dat de werkzaamheden, volgens het oude gedrag, gewoon door gaan tijdens de veranderingsslag. Wanneer krijgen we dan de gelegenheid om het nieuwe gedrag, en daarmee de vormgeving van de nieuwe cultuur, uit te dragen?

Voor veranderen is tijd en oefening nodig. Stel mensen in de gelegenheid om te oefenen en te werken met het gewenste gedrag dat de nieuwe cultuur moet vormen.

rp_11.-Driehoek-MCG.jpg

Terug naar overzicht

Geplaatst op 18 juli 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer