De eigenschappen die een verandermanager succesvol maken

Naast de aanleiding om veranderingen in een organisatie op gang te brengen, is er een breed gedragen wil tot veranderen in de organisatie nodig. Vaak stellen organisaties een verandermanager aan om het veranderproces in goede banen te leiden. De verandermanager richt zich vooral op flexibiliteit en op de externe wereld. Veranderen in de 3.0-organisatie dient immers van buiten naar binnen te gebeuren. Daarom zal een verandermanager een evenwichtige balans moeten zoeken tussen de binnen- en de buitenwereld.

Flexibiliteit is een belangrijke voorwaarde voor verandering. Eigenschappen die een verandermanager succesvol maken, zijn de volgende:

•  Het vermogen anderen te begrijpen

  • Managers en verandermanagers zullen eerst anderen moeten leren begrijpen om zelf begrepen te worden. Dit vraagt een investering in tijd en kennis delen;

•  Doorzettingsvermogen

  • Veranderen gaat niet zonder weerstand. Weerstand is de eerste stap naar acceptatie. Het vraagt om doorzettingsvermogen van de organisatie om met dergelijke weerstanden om te gaan en om weerstanden te begrijpen;

•  Zelfbeheersing

  • Zelfbeheersing en het uitstralen van rust is een wenselijke eigenschap voor verandermanagers. Niemand is gebaat bij managers of medewerker(s) die uit hun dak gaan;

•  Het vermogen om te motiveren

  • Medewerkers en managers moeten zich voor, tijdens en na een verandering de vraag stellen: “Wat betekent deze verandering voor mij?” of : “Welke voordelen zie ik in deze veranderingen?”

Om kanalen in te kunnen richten en onder te brengen in een cross-channel-aanpak zal de huidige organisatie veranderingen moeten doorvoeren. Dit betekent een verandering in cultuur, in structuur, in het toepassen van HR-instrumenten, in processen et cetera.

De rol van nieuwe media

Terug naar overzicht

Geplaatst op 3 februari 2014

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer