De functieleerstraat

Een functieleerstraat (FLS) is een aanpak voor maatwerk ontwikkeling voor zowel de medewerker als de organisatie. Een FLS brengt de gewenste ontwikkeling in kaart vanuit de visie van de klant/markt en neemt daarin de bovengenoemde aspecten als kennis, vaardigheden, gedrag, omgeving et cetera mee. Een FLS neemt vanuit een beproefde didactiek, zie afbeelding hieronder, de volgende onderwerpen mee als integraal document.

  1. Doelgroep;
  2. Leerdoelen;
  3. Omvang;
  4. Studiebelasting;
  5. Begeleiding;
  6. Transferbevorderende maatregelen;
  7. Transparantie, planbaarheid;
  8. Meetbaarheid en volgbaarheid;
  9. Werkvormen/interventietechnieken;
  10. Studievormen;
  11. Toegankelijkheid;
  12. Aantrekkelijkheid;
  13. Haalbaarheid.

Het FLS-document beschrijft de gewenste ontwikkeling van de organisatie om een 3.0-organisatie te worden. Deze ontwikkeling wordt in fasen doorgevoerd en neemt, indien gewenst, overige aandachtspunten mee zoals structuur en cultuur.
De relatie met het bekwaamheidsprofiel ontstaat zodra het individueel wordt. De FLS wordt een bekwaamheidsprofiel zodra er een naam/persoon aan wordt gekoppeld en we ook de ontwikkeling van deze persoon meenemen in de beschreven HR-instrumenten als beoordelen en belonen of interne selectie en plaatsing.
Een FLS maakt het mogelijk dat medewerkers en de organisatie zich op een dynamische en moderne wijze ontwikkelen. Daarbij maakt FLS gebruik van technieken die ook als kanalen in een cross-channel aanpak worden toegepast. Zo kan men zich in een eigen tempo ontwikkelen waar men dat wenst.

16. Didactiek

Terug naar overzicht

Geplaatst op 15 oktober 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer