De inrichtingscriteria voor een 3.0-strategie

  • Duidelijke doelstellingen: maak doelstellingen per kanaal/media SMART;
  • Concentratie: concentreer u op uw onderscheidend vermogen;
  • Keuzes: kies kanalen en media vanuit het gebruik van klanten en niet vanuit eigen gevoel en inzichten;
  • Veiligheid: vitale resources zult u moeten borgen. Dit betekent dat u collega’s aan uw organisatie zult moeten binden die essentieel zijn bij het succesvol uitrollen van de strategie;
  • Verrassingselement: u moet in staat zijn concurrentieposities te veranderen;
  • Gecoördineerd leiderschap: een 3.0-strategie vereist commitment van het MT, acceptatie alleen is niet voldoende;
  • Flexibiliteit: bouw marges in om voortdurend andere posities in te kunnen nemen ten opzichte van uw concurrenten. Dit houdt onder meer in dat u de organisatie niet ophangt aan één kanaal of medium.

Realiseer u dat het uiteindelijk mensen zijn die het verschil maken: niet de producten of diensten van uw onderneming. Mensen brengen producten en diensten voort. Vandaar dat veiligheid als inrichtingscriterium is opgenomen. Zonder de juiste medewerkers met relevante kennis en vaardigheden staat de organisatie stil.

 

17. Van taken naar functie en competenties

Terug naar overzicht

Geplaatst op 4 april 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer