De nadruk voor medewerkers op leren en werken vanuit de kernkwaliteiten.

In een 3.0-organisatie ligt de nadruk voor medewerkers op leren en werken vanuit de kernkwaliteiten. Dit noemen we het X-level Learning-principe. Motivatie van mensen is daarbij de motor tot hun eigen ontwikkeling en daarmee vaak de organisatieontwikkeling.
Het ontwikkelen van medewerkers is niet zomaar in een proces te stoppen. Hier past geen “blauwdruk”-aanpak.

Hall geeft een ruime definitie van strategische (organisatie)ontwikkeling:

Het vaststellen van de benodigde vaardigheden bij werknemers alsmede het actief managen van hun leerproces met het oog op de lange termijn en de daarmee verbonden missie en strategie.

Het impliceert dat men de vaardigheden van medewerkers zo probeert te modelleren dat huidige en toekomstige strategische doelstellingen bereikt kunnen worden. Dat betekent dus dat men niet alleen moet vaststellen welke vaardigheden in de toekomst nodig zijn, maar ook dat men het leerproces stuurt waarbij eventuele tekorten worden opgevuld. In strikte zin zou ontwikkeling een proces moeten zijn dat de effectiviteit van individuele medewerkers verhoogt. Hierbij gaan we er van uit dat de medewerker gemotiveerd is en de noodzaak tot ontwikkeling onderkent. Ontwikkeling heeft als doel zowel de persoon als het taakgerelateerde gedrag zo te veranderen dat strategische doelen gehaald worden. Daarbij kan men een onderscheid maken tussen langetermijn- en kortetermijndoelstellingen.

rp_00.-X-Level-Learning2.jpg

Terug naar overzicht

Geplaatst op 24 september 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer