De organisatorische aspecten, benaderd vanuit de Informatie Management instrumenten, die bijdragen aan een 3.0-organisatie.
Waarom ligt de focus op de organisatorische aspecten?
Organisaties streven naar efficiency en nemen in dat kader onder meer beslissingen over het aankopen van bijvoorbeeld ERP- of CRM-pakketten. Software die de organisatie faciliteert bij het automatiseren van bepaalde processen. Om deze complexe software succesvol in te zetten, is het zaak om eerst de organisatie op orde te hebben. Daarna komt de automatiseringsslag, deze is immers volgend aan de organisatie. De organisatorische aspecten laten zich het beste omschrijven als we ze benaderen vanuit de Informatie Management instrumenten.
In een 3.0-organisatie dragen de volgende IM-instrumenten bij aan de ondernemingszin:
- Netwerkorganisaties;
- Klantbenadering;
- Samenwerking leverancier;
- Fusies en allianties.
IM-instrumenten die bijdragen aan het managen van een 3.0-organisatie zijn:
- ERP en CRM, na de fase van organisatie;
- Business intelligence;
- Het nieuwe werken/werken 2.0;
- Kennismanagement.
We beperken ons hier tot het organiseren en managen van IM. Hierbij spelen de bekende voorwaarden een rol: het sturen op gedrag, verantwoordelijkheid en output.
Terug naar overzichtGeplaatst op 10 januari 2014