De zes voorwaarden voor een effectieve strategische ontwikkeling

Eén van de kenmerken van een 3.0-organisatie is dat iedere afdeling, elk niveau, iedere medewerker op één of andere manier betrokken is bij de strategie: dat geldt ook voor strategische ontwikkeling. Effectieve strategische ontwikkeling kan aan de volgende zes voorwaarden voldoen.

  1. Om ontwikkeling van medewerkers aan te moedigen moet zij de manager iets opleveren. Hij zou ontwikkeling moeten zien als één van de doelen die hij in zijn werk heeft;
  2. De top moet veel tijd besteden aan ontwikkeling. Daarmee laat zij de lagere echelons zien dat de organisatie ontwikkeling serieus neemt;
  3. De top moet ook veel aandacht besteden aan de ontwikkeling van middenmanagers. Hierdoor zullen zijzelf eerder geneigd zijn aandacht te schenken aan de ontwikkeling van hun medewerkers;
  4. De middenmanager moet inzien dat de kans op vooruitgang onder andere afhankelijk is van de wijze waarop hij de ontwikkeling van zijn medewerkers vorm weet te geven;
  5. Er moet duidelijke en officiële informatie zijn over hoe de ontwikkelingsstrategie in elkaar zit. Tevens moeten managers zelf leren hoe ze hun medewerkers kunnen ontwikkelen;
  6. In alle ontwikkeling staat de markt/doelgroep(en)/klant centraal. Juist voor deze partij willen we het verschil maken. Zodra we van buiten naar binnen denken en ontwikkeling als aandachtspunt meenemen, leren we dat we de juiste dingen voor onze klant moeten doen op de meest slimme wijze en met de juiste timing. Welke ontwikkeling hoort daarbij? De ontwikkeling van de kennis? Van de vaardigheden? Van het juiste gedrag? Of een juiste werkomgeving waarin werken 2.0 is ondergebracht en we werken en denken vanuit de MVO-inzichten?

rp_02.-Driehoek-EET.jpg

Terug naar overzicht

Geplaatst op 15 oktober 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer