Een 3.0-beloningssysteem; kijk naar de gevolgen voor het gedrag van mensen.

Bij het invoeren van een 3.0-beloningssysteem is het belangrijk te kijken naar de gevolgen ervan voor het gedrag van mensen. Onderstaande gedragsfactoren spelen daarbij een rol en zijn van invloed op de algehele effectiviteit van de organisatie. Dit verschijnsel is al in 1984 beschreven door Lawler:

  1. Aantrekken en behouden;
  2. Motivatie;
  3. Cultuur;
  4. Kosten;
  5. Structuur.

We kunnen zeggen dat de beloning de volgende doelen heeft:

  • Het scheppen van een evenwichtige kosten/batenverhouding;
  • Het motiveren van werknemers om goede strategische prestaties te leveren;
  • Het aantrekken en behouden van mensen die goed willen en kunnen presteren;
  • Een bijdrage leveren tot het scheppen van de gewenste cultuur en structuur.

Bij het opzetten van beloningssystemen zal nagedacht moeten worden over structurele en procesmatige aspecten. Traditioneel gaat de beloning primair over de aard van het werk dat iemand verricht en niet over de persoon zelf. Een andere mogelijkheid is dat medewerkers een beloning krijgen op basis van de vaardigheden waarover zij beschikken. In een dynamische 3.0-omgeving heeft deze vorm van belonen de voorkeur. Belangrijk is dat de organisatie de prestatie beloont die het meest bijdraagt aan het bereiken van de strategische doelstellingen.

15. Human resources circle

Terug naar overzicht

Geplaatst op 4 september 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer