Een goede klant-DNA-analyse

Als we weten dat we ons in een veranderende markt niet meer kunnen onderscheiden in onze producten, hoe kunnen we dan waarde toevoegen aan ons aanbod? De toegevoegde waarde voor een klant begint bij een goede DNA-analyse. Vanuit de missie, de visie en de strategie van een klant kunnen we immers het klant-DNA verkrijgen.

Een goede klant-DNA-analyse bestaat uit een inventarisatie van:

  1. De cultuur van de klantorganisatie en van de keten;
  2. De structuur van de klantorganisatie;
  3. DMU-inzicht (zowel organisatie & project)
  • DMU-oriëntatie: Persoon (wensen en eisen), Product en/of dienst, team/organisatie;
  • Oriëntatie van de DMU-leden door referenties in nieuwe media, persoonlijke benadering door derden en profilering in de organisatie (politiek);
  1. Relevante processen zoals order- en voorraadgestuurde processen;
  2. Toegepaste middelen en gebruikte methodieken;
  3. Diensten en producten die de klant levert;
  4. Prijs- en promotiebeleid in de kanalen die de klant gebruikt;
  5. Toegepaste communicatiekanalen (kanalenmix).

Het doel van het vastleggen van het klant-DNA is dat u optimaal kennis kunt delen over de klantorganisatie, waardoor de toegevoegde waarde van uw organisatie voor uw klant vastgesteld kan worden.

Via de BACPAC-methode en met het klant-DNA zorgt u ervoor dat uw organisatie de toegevoegde waarde kent die uw klant aan zijn klanten wenst te leveren. In veel branches gaat deze aanpak te ver. U kunt in de praktijk de onderdelen toepassen die u als relevant ervaart. Deze onderdelen kunt u verder uitdiepen.

 

rp_18.-Typen-commercie-binnen-een-3.0-organisatie.jpg

Terug naar overzicht

Geplaatst op 28 april 2014

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer