Een praktisch kwaliteitshandboek als voorwaarde voor certificatie

CerQal® is ons praktijkgerichte leer- en ontwikkelplatform in de vorm van een app voor de Safety- & Securitymarkt. CerQal® staat voor leren en ontwikkelen tijdens je werk en op het moment dat je als technicus ook de informatie nodig hebt.

In de komende weken nemen we je mee door de voordelen en bijzonderheden van CerQal® met je te delen. In deze editie het kwaliteitshandboek als voorwaarde voor certificatie.

Bij productcertificatie, bijvoorbeeld als erkend branddetectiebedrijf voor Leveren en/of Onderhouden Brandmeldinstallaties, gaat het primair om het voldoen aan de eisen zoals beschreven in het betreffende certificatieschema. Het kwaliteitssysteem heeft hierbij een ondersteunende rol en is gericht op het continu borgen van de kwaliteit van het gecertificeerde product en/of dienst. Inrichting en omvang van het kwaliteitssysteem zijn sterk afhankelijk van o.a. het product of dienst en de omvang van de organisatie. In het algemeen geldt: zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig.

Bovenstaande alinea lees je in bijna alle certificatieschema’s. Laten we eens inzoomen op het kwaliteitssysteem en het kwaliteitshandboek van de organisatie!

Het kwaliteitshandboek is een beschrijving van het kwaliteitssysteem en bestaat o.a. uit: procesbeschrijvingen, werkinstructies, formulieren, richtlijnen en begint bij het opstellen van doelstellingen. Een erkend kwaliteitsmanagementsysteem is de NEN-EN-ISO 9001:2015. Als opgeleid en erkend (lead) auditor werk ik dagelijks met kwaliteitssystemen en ervaar dat deze vaak te zwaar, te uitgebreid en te lastig te lezen zijn voor de gebruikers.

Het kwaliteitshandboek is niet meer dan een verzameling van alle beschreven processen, procedures, werkinstructies, formulieren en checklists van het kwaliteitsmanagementsysteem.

Als deze lastig te lezen is, wordt de naleving van hetgeen beschreven is een moeilijk verhaal.

Het simpelweg kopen van een kwaliteitshandboek met alle relevante stukken maakt het probleem alleen nog maar groter, want het kwaliteitshandboek komt niet van eigen hand, beschrijft veelal algemene processen en documenten en is veelal niet afgestemd op uw organisatie, organisatieomvang en opleidingsniveau. In dit geval is het aankopen van alleen een kwaliteitshandboek geen oplossing, maar een aanvullende zorg die vaak door derden moet worden onderhouden.

En ja, het hebben van een kwaliteitshandboek is een voorwaarde voor certificatie, maar kan het ook anders? Antwoord hierop is volmondig: ‘ja’!

Het kwaliteitshandboek wat wij leveren is een integraal onderdeel van CerQal®. Dit betekent dat het handboek tot uiting komt in de processen en activiteiten waarmee iedereen werkt. Hierdoor is het lezen van een document verworden tot het werken vanuit de activiteiten die professionals dagelijks uitvoeren. De koppeling met eisen gesteld door certificatieschema’s zijn eveneens verwerkt, evenals de voorschriften van de leveranciers. Ook deze zijn opgenomen in de uitvoering van de dagelijkse taken.

Elk kwaliteitshandboek kan worden opgenomen in CerQal®, de aansluiting met de processen zal worden nagelopen om de afstemming te realiseren. Voordeel van CerQal is dat het kwaliteitshandboek voor gebruikers concreet wordt door de activiteiten die worden beschreven en zijn voorzien van alle tools die nodig zijn.

Onze app is inmiddels meerdere malen getoetst door auditors en als praktische en akkoord bevonden. Met het gebruik van CerQal® is certificatie sterk vereenvoudigd en praktisch toepasbaar geworden.

Onze ondersteuning van de app bestaat inmiddels uit de volgende keuzes die door de organisatie en gebruikers kan worden gemaakt:

  • Uitvoering van interne audits door een opgeleid en erkend auditor;
  • Het uitvoeren van een managementreview;
  • Jaarlijks evalueren van medewerkers t.b.v. de externe audit;
  • Verzorgen van korte trainingen met ondersteuning van onze takenboeken;
  • Het kwalificeren van medewerkers op de werkvloer in samenspraak met de kennissponsor;
  • Begeleiden van de organisatie bij de externe audit door de certificatie-instelling;
  • Het zijn van de kwaliteitsmanager voor de organisatie en daarmee tevens de vraagbaak voor medewerkers en management.

Kortom: koop niet alleen een kwaliteitshandboek, maar kies voor de praktische oplossing die CerQal® biedt. Met CerQal® levert de certificatie geld op en het onderscheidende vermogen van de organisatie wordt vergroot. Onderscheidend vermogen groeit door de kennis en vaardigheden van de professionals dat sterk toeneemt.

CerQal® is een must voor elk Safety- en Securitybedrijf dat graag personeel ondersteunt om beter te presteren, medewerkers plezier in het werk gunnen en faalkosten wensen te reduceren. We vragen een kleine investering en bieden verdiensten op meerdere gebieden.

Meer weten over CerQal ®?

Ga naar https://cerqal.nl/over-cerqal, op deze pagina meer over CerQal® , hier is ook een uitgebreide brochure te downloaden.

Bekijk onze blogs: https://opportunitygroup.nl/blog
Ons vlogkanaal op YouTube: https://ap.lc/pdHeT

Liever direct een live demonstratie en vernemen wat de investering voor jouw organisatie is? Neem contact met ons op.

Contactpersonen:
Hedwig Linnenbank, hedwig@opportunitygroup.nl of bel: +31 314 675170
Peter Gielens, peter@opportunitygroup.nl of bel: +31 613557630

Terug naar overzicht

Geplaatst op 13 april 2022

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer