Een 3.0 organisatie: In ketens denken

Een 3.0-organisatie denkt niet in het traditionele patroon van leveranciers en afnemers maar in ketens en in posities in een keten.Stel uzelf de vraag hoe vaak u met collega’s praat over:

  1. Uw positie in de keten;
  2. De geleverde toegevoegde waarde in de keten;
  3. De wensen van de klant van uw klant;
  4. Hoe de keten/bedrijfskolom denkt over uw organisatie, producten en diensten;
  5. ….

Zodra we waarde creëren voor de klant van de klant kunnen we onze klant helpen het verschil te maken in zijn markt. Dit denken past in een 3.0-organisatie.

In ketens denken, betekent verder dat we in samenwerkingsverbanden leren denken. Hoe optimaliseren we de toegevoegde waarde? Welke partijen kunnen hieraan bijdragen? Samenwerken houdt in dat we gezamenlijk de risico’s aanpakken en samen genieten van het succes. Het zorgt tevens voor een goede focus. We kunnen ons blijven richten op ons businessdomein, terwijl de samenwerkingspartner activiteiten ontplooit die in zijn businessdomein vallen. De toverwoorden hier zijn afspraken maken en nakomen, kennis maken en kennis delen.

rp_kennismaken.png

Terug naar overzicht

Geplaatst op 4 april 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer