Kenmerken van kerncompetenties/kernkwaliteiten van een organisatie

Bij kerncompetenties gaat het om “iets” unieks of “iets” wat een onderneming goed kan (Hamel en Prahalad, 1990). Dat klinkt tamelijk abstract. Hamel en Prahalad geven drie kenmerken waaraan de kernkwaliteiten moeten voldoen.

  • Het moet de klanten een voordeel geven en de klant moet het als waardevol ervaren;
  • Het is moeilijk na te maken;
  • Het moet toepasbaar zijn in verschillende markten/doelgroepen.

Kerncompetenties en/of kernkwaliteiten kunnen bestaan uit kennis, of bepaald gedrag of een bedrijfscultuur waardoor sneller een markt wordt betreden met een product of dienst. Het maken van een dienst kan ook een kernkwaliteit zijn.

Hoe zijn kerncompetenties te identificeren?

Kerncompetenties zijn te identificeren door gerichte vragen te stellen.

  • Welke waarde leveren wij onze klant vandaag?
  • Welke waarde willen wij onze klanten over twee/drie jaar leveren?
  • Wat hebben wij daarvoor nodig?
  • Op welke manier onderscheiden wij ons van de concurrent?
  • Hoe kunnen wij dit voordeel behouden?

 

 

rp_Happy-Customer.png

Terug naar overzicht

Geplaatst op 10 november 2013

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer