Sturen op output

De financiële organisatie is, in één van haar rollen, adviseur van de directie en van lijnmanagers. In een 3.0-organisatie, waarin we mogelijk anders georganiseerd zijn, is het wenselijk dat er advies wordt gegeven aan alle resultaatverantwoordelijken. Met dit advies kan men bijsturen om het beoogde resultaat te realiseren.

Sturen op output betekent dat de output wordt samengebracht vanuit verschillende organisatiegebieden. De output heeft te maken met het gedrag, de prestaties en dus de activiteiten. Gedrag kunnen we middels activiteitenmanagement en conversiemanagement organiseren. Vanuit de activiteiten ontstaan de financiële resultaten. Het is dus zaak dat we zowel de ratio als de emotie meten. Als we vanuit alle relevante organisatiegebieden zowel het gedrag als de financiële parameters meten en het geheel aan metingen samenbrengen, is er sprake van Balanced Performance.
In de beeldspraak van een gemiddelde organisatie: we moeten gedrag en financiële parameters samenbrengen van onder meer de volgende kanalen:

  • Persoonlijke verkoop;
  • Telefonische verkoop;
  • Telefonische helpdesk;
  • Serviceorganisatie;
  • Logistieke organisatie;
  • Marketinginspanningen offline;
  • Marketinginspanningen social media;
  • Marketinginspanningen website/webshop;
  • SEO- en SEA-programma’s vanuit partners;
  • Verkoopbinnendienst organisatie;

Als al deze kanalen samengebracht zijn, is de basis gelegd voor inzichten in zowel de financiële prestaties als het vertonen van het juiste gedrag. De verantwoordelijkheid voor het samenbrengen en het tot stand brengen van Balanced Performance ligt bij de financiële organisatie. De actiegerichtheid die voortkomt uit de Demming Circle ligt uiteraard bij de resultaatverantwoordelijke en dat is zo laag mogelijk in de organisatie.

12.-Gedrag-en-stijlen

Terug naar overzicht

Geplaatst op 26 mei 2014

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer