Successen moet je vieren!

Je kunt pas succesvol zijn als iedereen binnen de organisatie ook eigenaar is van dat succes. Niet voor niets zeggen we “successen moet je vieren én delen”! En laten we eerlijk zijn, een feestje is pas echt leuk als er mensen zijn waar je het mee kunt vieren!

Deze keer willen we dan ook graag één van onze successen met u delen.
De Opportunity Group heeft in dit geval vanuit de positie van interim bestuurder voor een organisatie drie kernpunten aangepakt en op deze manier de organisatie omgeturnd naar een 3.0 organisatie met zichtbare resultaten. Resultaten zowel financieel als in gedrag dat door klanten wordt gewaardeerd.

Wat is een 3.0 organisatie ook al weer?

Een 3.0 organisatie is in staat het verschil voor haar klanten te maken door van ‘buiten naar binnen’ de organisatie in te richten en te besturen. Door gebruik te maken van moderne media en tot oplossingen te komen via o.a. co-creatie en interne samenwerking. Vindbaarheid, servicegerichtheid en een dienstbare houding zijn sleutelbegrippen. In deze organisatie zijn we met OR, MT-leden en belangengroepen gezamenlijk aan de slag gegaan en zijn we dagelijks actief op de werkvloer.

3 Kernpunten

Voor de betreffende organisatie is een nieuw verdienmodel gebouwd, waarmee onderscheidend vermogen is gecreëerd voor alle belanghebbenden. Tevens is vanuit community management de organisatie op de kaart gezet, sociale media is ingericht, website vernieuwd en vindbaar gemaakt en hebben MT-leden een specifiek focusgebied (aandachtsgebied) meegekregen vanuit een eigen inventarisatie.

Kernpunt 1: Door te focussen op het verdienmodel.

Verdienmodellen die we vandaag maken zijn niet gericht op, het verwerven van, bezit, maar meer gericht op flexibel gebruik. Juist de dienstverlening van deze klant was prima inpasbaar in dit gedachtegoed. Het verdienmodel kende een terugverdientijd van minder dan 6 maanden.

Kernpunt 2: Door het creëren van onderscheidend vermogen.

Door samen kritisch te kijken of we wel de juiste dingen voor de klant doen, hebben we gekeken of we activiteiten op de meest slimme en efficiënte manier uitvoeren. Tevens is de timing van de meest voorname activiteiten onderzocht en zijn aanpassingen verricht op het vinden van de aansluiting met de klant. Zo hebben we producten en diensten opnieuw in de markt gezet. De implementatie hebben we doorgevoerd samen met de OR en de medewerkers in de dagelijkse processen.

Kernpunt 3: Vanuit community management de organisatie op de kaart zetten.

Daar aanwezig zijn, waar de klant is. Via de kanalen die de klant gebruikt op de tijdstippen die de klant verlangt. Op deze manier maken we kennis met onze klanten, delen we kennis met onze klanten maar halen we ook veel kennis op van onze klanten zodat de producten en dienstverlening zo goed mogelijk wordt afgestemd op de behoeften van de klant. De community management strategie heeft nogal wat voeten in aarde gehad, nadat deze was geland is de organisatie in een rap tempo gegroeid.

Zichtbaar resultaat

Door te focussen op de 3 kernpunten, waren binnen 6 maanden de volgende gevolgen zichtbaar:

  1. Groei in de organisatie is in de laatste 9 weken, vanaf 1 januari 2016) al groter dan in het gehele vorige jaar;
  2. Relaties willen graag met de organisatie verder in de vorm van samenwerkingsverbanden. Elke maand starten we 3 of meerdere nieuwe samenwerkingen;
  3. De organisatie wordt door relaties gezien als kennispartner (bijvoorbeeld door het geven van lezingen);
  4. Door de vernieuwingen die zijn gecommuniceerd, is door 1 van de stakeholders een innovatiebonus toegekend;
  5. De organisatie wordt opgemerkt door de landelijke pers met als gevolg in mei een tv-programma met als focus de activiteiten van de organisatie waar de Opportunity Group nu actief is;
  6. Productierekening is gezond en draait nu maandelijks positief;
  7. Misschien nog wel de belangrijkste, medewerkers gaan met plezier naar hun werk. De positieve flow is zichtbaar aanwezig. De communicatie onderling verloopt meer dan goed. Collega’s zijn weer trots op hun vak.

Deze aanpak zoals hierboven in het kort beschreven, kan in elke organisatie/branche en vanuit vele invalshoeken. Dit is een recent voorbeeld met als doel kennisdeling over onze aanpak en successen.
Wilt u meer weten over onze aanpak en manier van werken, neem gerust contact met ons op. We denken graag met u mee!

E-mail: info@opportunitygroup.nl of bel: 0314 675170

Terug naar overzicht

Geplaatst op 22 maart 2016

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.