Van MOETEN raken we in de stress!

Ik moet de badkamer schoonmaken, ik moet die rapporten nog uitwerken, ik moet die stapel op mijn bureau echt eens doorwerken, ik moet mijn moeder bellen. Je wordt er al moe van als je het leest. Niet echt motiverend toch? Waarom wordt er dan toch nog zoveel gestuurd op dat moeten i.p.v. willen?

Fight, flight or freeze

Stel je eens een situatie voor waarin er van vrijwilligheid geen sprake is. Het draait dan niet om willen, maar om moeten. Denk aan een bedreigende situatie die niet lekker aanvoelt. Het principe van “fight, flight or freeze” treedt dan in werking. Dit komt vaak voor in stress-situaties. We spreken dan over een verdedigingsmechanisme dat optreedt.

fight flight freeze

 

 

 

Als we móeten is de kans groot dat we in de verdediging gaan; en als we mógen en wíllen is de kans groot dat we gaan handelen vanuit onze eigen wil. Van moeten raken we dus in de stress. We worden primair gelukkig van aandacht, waardering, duidelijkheid en zekerheid.

Wanneer je ‘geraakt’ wordt, kom je vrijwillig in beweging

Misschien ken je ze wel, de principes van Jung, (Jung was een Zwitserse psycholoog en psychiater en een van de grondleggers van de psychologie). Jung stelde; “ mensen komen vrijwillig in beweging als ze ‘geraakt’ worden.” Verandering van gedrag die optreedt als een individu keuzes maakt met een persoonlijk voordeel. Het vooruitzicht van erkenning, voordeel, gemak en zekerheid stuurt ons gedrag. Als dergelijke veranderingen optreden is er een grotere kans dat ze ook blijvend zijn.

Betrokken medewerkers zorgen voor tevreden klanten

Binnen Opportunity Group geloven wij erin dat betrokken medewerkers zorgen voor tevreden en loyale klanten. Deze klanten zorgen voor het organisatieresultaat. Of we nu vanuit verkoop en marketing met klanten te maken hebben óf vanuit HR en Management met de medewerkers, je hebt altijd te maken met mensen. Welke ontwikkelingen er ook gaan plaatsvinden, naar onze overtuiging blijven mensen altijd zaken doen met mensen. Hoe sneller de digitale trein gaat rijden; des te groter wordt de behoefte van mensen aan persoonlijk contact en een sociaal netwerk.

“De oude bekende”

Nu de echt zware jaren in veel sectoren achter de rug zijn, zien we dat veel organisaties weer terugveren naar wat men in het verleden altijd deed. Het perspectief van een oude bekende en wellicht zelfs comfortabele situatie, biedt voor veel mensen de zekerheid en structuur waar ze naar op zoek zijn. Dit is volstrekt begrijpelijk.
Toch zien wij dat veel omstandigheden in de omgeving van medewerkers en organisaties wel degelijk zijn veranderd in vergelijking met de tijden vóór de economische crisis. En deze ontwikkelingen zullen zich de komende jaren ook nog voor blijven doen. Google voor de lol eens op ‘trends en ontwikkelingen’.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

Als de omstandigheden en spelregels veranderen kun je met hetzelfde gedrag en dezelfde activiteiten niet hetzelfde resultaat gaan halen. Ondanks dat we dit als mensen echt wel weten, blijft het voor velen lastig om patronen te doorbreken. Daarnaast blijven veel organisaties hun medewerkers maar bestoken met allerlei zaken die moeten. En als zaken opgelegd worden en je van alles moet, is het niet vreemd dat je, zodra je de kans krijgt, weer even terug gaat naar je oude vertrouwde gewoontes en patronen. Waarom? Simpelweg omdat het lekker voelt.

Maar het voelt zo lekker!

En daar hebben we dan ook de kern te pakken. We doen dingen met volle overgave omdat het lekker voelt en we het ook echt willen. Zodra de wil en het gevoel geweld aan worden gedaan, kunnen dingen wél gedaan worden. Echter, zie je motivatie en productiviteit dan lineair afnemen. Zonde van alle tijd, energie en geïnvesteerd kapitaal.

Probeer positief “te raken”

Als jouw organisatie zich in een veranderend speelveld bevindt waar zowel medewerkers als klanten keuzevrijheid hebben, probeer mensen dan positief te raken op het ‘willen’ en ‘voelen’. Zo zitten we als mensen nou eenmaal in elkaar. Onze hersenen leggen de juiste verbindingen zodra het goed voelt en we ook écht willen.

Wilt u uw rendement vergroten?

Zorg dan voor betrokken medewerkers én loyale tevreden klanten.
De Opportunity Group tekent voor u het pad naar groei en succes.
Interesse? Neem vrijblijvend contact op met ons op via info@opportunitygroup.nl.

 

Terug naar overzicht

Geplaatst op 3 februari 2016

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer