Blog

De uitgangspunten waarop HRM gebaseerd is

04/09/2013

HRM is gebaseerd op de volgende uitgangspunten: Mensen zijn binnen een organisatie geen kostenpost, maar activa. Beter benutten van de mogelijkheden van medewerkers leidt tot betere prestaties van de organisatie; Personeelsbeleid is in eerste instantie een lijnverantwoordelijkheid (dat wil zeggen: een verantwoordelijkheid van het management), niet een verantwoordelijkheid van...

Waar staat een 3.0-cultuur voor?

18/07/2013

Een 3.0-cultuur is een cross-channel-cultuur. Een cultuur die vanuit de wensen en behoeften van de klant is opgebouwd. Een cultuur waarin de normen en waarden van de oprichter/het management/de directie naar voren komen. Een 3.0-organisatie staat voor: Samenwerking; Betrokkenheid; Werken vanuit kernkwaliteiten en “What’s in it for me”; Mens...

De vier stijlen die bijdragen aan de nieuwe cultuur

Voor veranderen is tijd en oefening nodig. Stel mensen in de gelegenheid om te oefenen en te werken met het gewenste gedrag dat de nieuwe cultuur moet vormen. Voor leidinggevenden betekent dit dat zij moet werken aan verschillende stijlen die bijdragen aan de nieuwe cultuur. Deze stijlen zijn: Stijl...

De drie aspecten die specifiek relevant zijn voor een cultuur/gedragsverandering

We behandelen de drie aspecten die specifiek voor een cultuur/gedragsverandering relevant zijn. Motivatie Om te veranderen is motivatie nodig. Deze motivatie zal de leiding/het management moeten aanwakkeren door een toekomstperspectief te schetsen. Daarbij zullen zij zeker beïnvloedingsvaardigheden inzetten. Motivatie komt van binnenuit. Waar vindt u de motivatie om te...

De vorming van een bedrijfscultuur

13/06/2013

Een bedrijfscultuur wordt gevormd door de omgeving waarin mensen functioneren. De aspecten waarmee we daarbij te maken krijgen zijn: het individu, de functie/rol in de organisatie en de organisatie en haar beleid en structuur. Deze hebben daarbij betrekking op de interne omgeving.In een 3.0-organisatie denken en handelen we vanuit...

De kenmerken van een taakcultuur

In een taakcultuur zijn de leden van de organisatie vooral gericht op het oplossen van problemen en het goed ten uitvoer brengen van taken en activiteiten. De nadruk ligt daarbij op het afmaken van het werk. Kenmerken van de taakcultuur zijn: Oplossen van problemen; Nadruk leggen op het afmaken...

De bedrijfscultuur van uw organisatie

De basiswaarden en -normen zijn vaak gevormd door de oprichter van een onderneming. Bij medewerkers raken de basiswaarden en -normen bekend na langere periode in de organisatie werkzaam te zijn. Kern: basiswaarden. Dergelijke opvattingen vormen in strikte zin de bestaansredenen van de organisatie. Bijvoorbeeld: mensenrechten; Laag: normen en waarden;...

Het beïnvloeden van het gedrag en het stimuleren van prestaties

De structuur van de 3.0-organisatie is gericht op het beïnvloeden van het gedrag en het stimuleren van prestaties van medewerkers. Het stimuleren van prestaties is een activiteit die op de middellange- en langetermijn is gericht. Er is aandacht voor het individu en zijn ontwikkeling. X-level Learning is daarom ook...

Is een 3.0-organisatiestructuur een High Performance-organisatie?

Er is veel te doen over de High Performance-organisatie (HPO). Is een 3.0-organisatiestructuur een HP-organisatie? Om deze vraag te beantwoorden maken we gebruik van de 35 kenmerken zoals deze zijn beschreven door het Center for Organizational Performance, www.hpocenter.nl. De 35 HPO-kenmerken zijn verdeeld over 5 HPO-succesfactoren. Deze factoren zeggen...

Uw organisatie structureren; een vragenlijst

04/06/2013

Ontwerpparameters zijn de bouwstenen van een organisatiestructuur. Met deze bouwstenen wordt geprobeerd tot een bepaalde verdeling van taken en de coördinatie van deze taken te komen. Daarmee wordt uiteindelijk bepaald hoe de organisatie functioneert.Bij het structureren van een organisatie krijgt een structuurbouwer te maken met deze negen vragen: Hoeveel...

De kenmerken van 3.0-bestendige structuur

Een 3.0-bestendige structuur kenmerkt zich door een aantal zaken, zoals: Bestand zijn tegen (continu) veranderen, aanpassingen feilloos kunnen borgen; Plat en “simpel” van opzet zijn; Uit kleine flexibele eenheden bestaan die snel kunnen reageren op markten en behoeften van klanten; Zo min mogelijk interne politiek (anders zijn we niet met...

De basisvoorwaarden voor een succesvolle cross-channel-organisatie

29/04/2013

Een succesvolle cross-channel-organisatie voldoet aan een aantal basisvoorwaarden. We noemen de belangrijkste hieronder: Een structuur die klantgericht is; Een structuur die flexibel is, veranderingen snel weet te borgen; Een structuur die een passende Time-to-Market garandeert; Een cultuur die vanuit de visie van de klant denkt en handelt; Een cultuur...

Postbus 50
7040 AB ‘s-Heerenberg
Hinkeman 32
6916 LL Tolkamer